27 iunie, marți, ora 18:00, vernisajul expoziției, Institutul Francez, Iași, Bulevardul Carol I, nr. 26 Still din documentarul „Iluziile Mele”, 2017 Still from skype conversation with Sorana Ursu, Fragments of a Life, 2016 Still din Daniel Spoerri: Copilul sălbatic al Iaşului, 2016 Recital de pian – Sonata nr. 2 de Anatol Vieru, interpretată de Laura Turtă EXPOZIŢIA „IAŞI, ZILE NEGRE” Expoziţia conţine o serie de zece desene şi „artist books” cu poeziile lui Benjamin Fondane, create de Samy Briss (n.1930 România, trăieşte în Franţa), o arhivă de cărţi, texte şi material documentar cu mărturii despre perioada războiului şi pogromului de la Iaşi din 27-30 iunie, 1941, unele necunoscute publicului până acum, şi trei filme: „Fragmente dintr-o viaţă”, „Iluziile Mele” şi „Daniel Spoerri: Wild Child of Jassy”. – Seria „Iaşi, Zile Negre” a fost începută în 1948 de Samy Briss, în timpul Tribunalelor Poporului Roman când legionarii, susţinătorii regimului antonescian şi alţi criminali de război au fost judecaţi sub noul guvern postbelic condus de Petru Groza. Seria a fost continuată mai târziu, în anii ’50, cu lucrări despre pogromul de la Iaşi. Deşi artistul nu a trecut prin pogrom, imaginile terifiante pe care le interpretează artistic i-au fost transmise prin istorii personale de către membrii familiei sau au fost văzute în fotografii circulate în primii ani de după război – fotografii care apoi, începând cu regimul lui Gheorghiu-Dej, au fost cenzurate. Această serie a fost arătată publicului în întregime pentru prima oară în cadrul expoziţiei „Fragmente dintr-o viaţa” de la Iaşi din 2016 şi de la Zurich din 2017. – Filmul „Iluziile Mele”, 2017 – română Poveştile personale ale rezidenţilor căminului Moses Rosen ne poartă prin zonele şi spaţiile din cartierul evreiesc al Bucureştiului, prin locurile unde au avut loc episoadele de violenţă antisemită în timpul pogromului din 1941, pe la casele unde au trăit povestitorii/toarele filmului şi la clădiri importante pentru viaţa comunităţii evreieşti. Aflăm despre condiţiile în care trăiau evreii din Bucureşti în timpul războiului, despre impactul legilor rasiale asupra situaţiei şi vieţii lor de zi cu zi, și identitatea evreiască de după război. Concept Olga Stefan în colaborare cu Vârsta4 şi Ileana Gabriela Szasz Montaj Ileana Gabriela Szasz Imagine Romulus Balasz și Miklos Klaus Rozsa Interviuri David Schwartz şi Olga Stefan – Video „Fragmente dintr-o viaţă”, 2016 – română, subtitrare engleză Combină discuţii familiale intime dintre Olga Ştefan şi bunica sa, Sorana Ursu (care are acum 92 de ani), cu materiale video, fotografii şi alte imagini din trecut sau din prezent, realizând un amestec de amintiri şi impresii care ilustrează şi contrazic deopotrivă faptele istorice. Cu ajutorul mărturiilor personale ale Soranei Ursu, al carei tată a fost ucis în pogromul de la Iaşi, şi ale altor membri ai familiei, ce locuiesc acum în Israel şi în Statele Unite, fragmentele biografice sunt adunate într-o încercare disperată de a construi o naraţiune coerentă a vieţii, recunoscând prezentarea unei imagini incomplete a realităţii, maleabilitatea memoriei şi tragedia uitării, un element inerent al supravieţuirii. Povestea urmăreşte viaţa Soranei Ursu în anii războiului, evoluţia sa către comunism şi în cele din urmă deziluzia sa, în timp ce explorează probleme legate de identitate, migraţie, dez-locuire şi apartenenţă. Concept si productie Olga Stefan Imagine film si fotografie Miklós Klaus Rózsa Montaj Gabi Basalaci – Film „Daniel Spoerri: Copilul sălbatic al Iaşului”, 2016 – engleză și franceză cu subtitrare în engleză Filmul îl înfăţisează pe artist încercând să-și amintească călătoria sa din 2010 în România în căutarea urmelor tatălui său și dezamăgirea față de țara pe care a găsit-o. Daniel discută de asemenea chestiuni existențiale precum viața și moartea, apartenența și lipsa unui „acasă”, precum și despre rolul jucat de artă atunci când nimic nu are sens sau în faţa neantului. Concept şi interviu Olga Stefan Imagine Adi Bulboacă – Recital Anatol Vieru (n. 8 iunie 1926, Iași – d. 8 octombrie 1998, București) A fost un compozitor român de origine evreiască, pedagog și teoretician al muzicii românești clasice a secolului al XX-lea. Printre numeroasele lui compoziţii, două simfonii sunt dedicate Holocaustului, „Memorial” şi „Oda Tăcerii” care reflectă experienţele lui personale în timpul pogromului de la Iaşi. Mărturia fratelui său, filozoful Sorin Vieru, despre aceste momente şi experienţe este de asemenea inclusă în arhiva din expoziţie. Criticul Stephen Greenbank a scris despre aceste două simfonii: „Oda Tăcerii, Simfonia nr. 1, Op. 47 este profund tulburată şi se deschide cu o coardă care zguduie pământul. Lucrarea reflectă evenimentele tragice din copilăria lui Vieru, când el şi membrii familiei sale au supraviețuit masacrului populației evreiești din Iaşi, în vara anului 1941; aproximativ 13.000 de persoane au pierit atunci. Suferinţa şi frica conduc direcţia muzicală, în timp ce compozitorul se luptă pentru a face sens din aceste evenimente de groază. […] Memorial, Op. 118 a fost compusă în anul 1990 și a avut premiera în Israel în 1991. Dedicată victimelor Holocaustului, vocea de tenor care stă la baza compoziţie vorbeşte despre pustiire şi alienare”. [traducere din limba engleză] Ioana-Laura Turtă (n. Botoșani, 1987) va interpreta la pian Sonata nr. 2. Absolventă a studiilor de licență și de masterat în cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, Iași, la secția de Interpretare Muzicală pe specializarea pian. În prezent doctorandă și Asistentă Universitară în cadrul aceleiași universități, cu o temă de cercetare axată pe lucrările pentru două piane din secolul al XX-lea. În perioada 2010-2015, a susținut recitaluri în diverse locații din Iași, și a fost maestru-corepetitor al Operei Naționale Române Iași.